Het eerste transport eind mei verliep volgens bouwheer Lantis vlot en volgens planning. Vandaag, op 10 juni 2025, nemen de sleepboten en duwboot het tweede tunneldeel mee op dezelfde reis richting het Doeldok in Antwerpen. Net als bij het eerste transport zullen 4 sleepboten en een duwboot het grote betonnen tunneldeel begeleiden over een traject van 100 kilometer via de Noordzee en de Schelde.
Het transport gebeurt in verschillende fases. Zo houden de tunneldelen halt in de voorhaven van Zeebrugge en in Terneuzen. Daar wachten de boten telkens op vloed om het transport energie-efficiënt te kunnen laten verlopen.
Het volgende tunneldeel zou zaterdag 14 juni moeten vertrekken. Al is die planning onderhevig aan verschillende factoren zoals het weer, de windkracht, stroming en getijden. Volgens de huidige planning zullen alle tunneldelen tegen eind augustus in Antwerpen zijn. In het Doeldok kunnen 4 delen tegelijk worden geparkeerd. Vanaf juli worden de elementen een voor een afgezonken in de Schelde. Daar worden ze aan elkaar gekoppeld tot een doorlopende tunnelstructuur.
De Scheldetunnel bestaat uit 2 kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een fietskoker. De nieuwe tunnel biedt een extra kruising onder de Schelde en maakt zo mee de Antwerpse Ring rond. Vanaf 2028 kunnen fietsers de tunnel gebruiken. Het autoverkeer volgt in 2030. De volledige Oosterweelverbinding moet klaar zijn in 2033.