Het gevaarte van 60.000 ton blijkt niet volledig op zijn plaats te liggen. Er ligt onverwacht een zandhoop op de bodem. Het tunneldeel blijft er 2 weken liggen tot er een oplossing wordt uitgedacht.
"Momenteel zijn de werken stilgelegd omdat het tunneldeel niet op de juiste plaats kan komen te liggen." vertelt Laure Stuyck van bouwheer Lantis. "We troffen een zandhoop aan in de zinksleuf waar het deel op tijdelijke steuntegels moet komen te liggen, maar dat gaat nu niet. Ondanks grondige voorbereidingen en uitgebreide simulaties, blijft zo’n zandophoping in een zeer dynamische rivier als de Schelde een onvoorspelbaar natuurfenomeen"
Het tunneldeel zal nu minstens 2 weken blijven liggen, tot er beslist wordt wat er nu moet gebeuren. Het kan eventueel toch nog verlegd worden, of het moet er terug uitgehaald worden.
"We kunnen niet eerder iets doen, omdat er veel stroming in de Schelde staat," zegt Stuyck. "Dat kan alleen tijdens doodtij, als de stroming in de rivier minimaal is, en dat is maar 2 keer per maand. "
Het tunneldeel zal continu gemonitord worden en de afzinkcatamarans blijven ter plaatse. Lantis rekent op een vertraging van 1 maand. De vooropgestelde datum van de opening van de nieuwe tunnel blijft wel behouden: in 2028 voor fietsers en 2030 voor gemotoriseerd verkeer.
Nadat het vierde tunneldeel op zijn plaats ligt, begint het transport van element 6 tem 8 van Zeebrugge naar Antwerpen. Tunnel 5 ligt ondertussen al in klaar in Antwerpen.
Niet alleen Antwerpen volgt vol spanning de bouw van de Scheldetunnel. Vorige week werd een Braziliaanse delegatie verwelkomd. Zij kwamen op bezoek om het afzinken van het derde tunneldeel te aanschouwen en om te leren van de expertise die achter het project schuilt.